lördag 12 december 2009

Vattenpolo i OS i Melbourne 1956

Jag fick en flashback tidigare idag från en historielektion under gymnasietiden i Vasa. Historia var förövrigt mitt favoritämne. Hursomhelst så hade vi en lärarkandidat som höll i undervisningen den gången och vi höll på att prata om Ungernrevolten.

Mitt intresse för idrottshistoria var redan stort på den tiden och jag sträckte upp handen och berättade om vattenpolomatchen i OS i Melbourne 1956 mellan Sovjet och Ungern. En match som blev en sällsynt blodig och våldsam tillställning. Varför det blev så kan ju naturligtvis tillskrivas den spänning som fanns mellan Ungern och Sovjet just då. Ungern vann förövrigt matchen med 4-0.

Lärarkandidaten var naturligtvis något förvånad över mitt inlägg, men jag tror att han uppskattade det. Vi kom även in på andra sporter där liknande situtioner hade uppstått och vi pratade om ishockeymatcher mellan Tjeckoslovakien och Sovjet.

Gissa vilka lag som möttes i vattenpolofinalen när Australien återigen stod värd för sommar-OS år 2000? Jo, det var Ungern och Ryssland som möttes i finalen i Sydney-OS. Återigen avgick Ungern med seger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar