onsdag 26 november 2014

Om senaste "Stopptid", Tichonov och Modos nya buse

Det är nog rätt lite damidrott i min blogg. Det brukar bli så. Jag tenderar att mestadels fokusera runt herridrott och det är liksom sån jag är.

Måste dock återigen få slå ett slag för Jens Lindhs Stopptid som kommer i anslutning till Sportspegeln på söndagar. Denna gång handlade det om Arvikas duktiga basketdamer som gick till Europacupfinal 1991. En historia jag inte kom ihåg. Men så är det ofta med ämnena som tas upp i just Stopptid.

Viktor Tichonov har gått ur tiden. Supertränaren som med sin "Röda armé" vann allt flera gånger om inom landslagshockeyn. I den ryska ligan vann han med sitt CSKA Moskva 13 raka guld! Samtidigt så påminns man nu också om de gånger som Tichonov besegrades. Jag tänker t.ex. på "Miracle on ice" 1980 i Lake Placid, Tre Kronors skräll VM-guld 1988 och Finlands vinst i sista matchen mot Sovjet i Calgary-OS 1988. När det kommer till Calgary så hade Sovjet redan säkrat OS-guld innan sista matchen. Finland vann den matchen och tog OS-silver. Finlands första hockeyframgång.

I följande klipp ses glimtar ur den matchen. Lehtonens 2-1 på Mylnikov är en riktig stämningshöjare för oss Lejon-supportrar! Men det som är riktigt intressant är när Tichonov dyker upp i Finlands omklädningsrum efter matchen medan Jukka Tammi intervjuas. Tichonov är så uppriktigt glad för Finlands skull. Under denna korta sekvens(09:45 in i klippet) får man en helt annan syn av Tichonov. Man tänker inte på hans alltid så sura framtoning och hårda nypor.



För lite mer botaniserande inom detta ämne så är det även värt att titta på SVT-dokumentären "CCCP Hockey". Framförallt handlar den om Sovjets superfemma med Kasatonov, Fetisov, Makarov, Larionov och Krutov.

På tal om hårda nypor. Vi nås också av nyheten att Modo har signat Donald Brashear!? En skrällvärvning av magnitud. Får se vad denna veteran och hårding kan uträtta. Detta lär vara Foppas värvning. En spontan tanke var att hoppa på Botniabanan till Ö-vik för att se honom lira. Plötsligt så undrar jag varför. Jag har ju aldrig gillat hårdingar. Jag drar till minnes när HIFK signade Trevor Gillies. En för mig typisk Summanen värvning och jag brukar ofta såga det mesta som Summanen står för. Trevor Gillies kan inte spela ishockey. Han ska bara skrämma livet ur motståndarna. Här sänker han en annan buse, Jarkko Ruutu, i en match i finska ligan förra året.



Något sådant här vill vi inte se av Brashear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar