tisdag 29 december 2009

Kenny Jönsson ratades till OS i Nagano

När Bengt-Åke Gustafsson tog ut truppen till OS i Vancouver i Söndags, så saknade journalisterna och det svenska folket en spelare i truppen, nämligen Mikael Samuelsson numera hemmahörande i Vancouver Canucks. Alla var förvånade när Bengan istället presenterade Fredrik Modin.

Detta fick mig att dra till minnes att Kent Forsberg ratade Kenny Jönsson till OS i Nagano 1998. Så här i efterhand kan det te sig märkligt att man överhuvudtaget har tackat nej till Kennys tjänster till en storturnering. Kenny som blev vald till OS bästa back senast det begav sig, men som numera har slutat. Forsberg valde istället för Kenny San José-backen Marcus Ragnarsson med motiveringen om jag inte missminner mig: "Jag vill ha någon som kan rensa puckarna framför mål." Då var nog onekligen Ragnarsson ett bättre alternativ.

När jag kikar på backbesättningen som Sverige hade den gången så var konkurrensen ganska hård och jag förstår att det blev jämt om dom sista platserna. Jag kan inte direkt se att Kenny borde ha fått en plats istället för någon annan. Det ska dock sägas att säsongen 97-98 så gjorde Kenny sin poängmässigt bästa säsong i NHL när han svarade för 40 poäng i Islanders-tröjan. Man kan också notera att Kennys bror Jörgen faktiskt var med och då var en av tre elitseriespelare som tog plats i OS-laget. De andra två var Tommy Söderström och Patric Kjellberg.

Sedan ska vi komma ihåg att tre kronor blev tvugna att skicka hem Ulf Samuelsson när det uppdagades att han inte var svensk medborgare längre. Så nog kunde väl Kenny Jönsson ha fått vara med istället....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar