onsdag 30 december 2009

Finlands OS-trupp i ishockey uttagen


Så var det då dags för mitt Finland att ta ut sin OS-trupp till OS i Vancouver. Jalonens nominerade trupp hittar du här.

Jag saknar några namn såsom formstarke Jussi Jokinen, Ossi Väänänen och Sean Bergenheim. Den största skrällen var nog Janne Niskala och jag tror många höjer ögonbrynen till den uttagningen. Men det är ju inte en lekman som jag som tar ut truppen, utan den personen är Jukka Jalonen och som förhoppningsvis ska ta Finland till framgångar. Men i OS blir det nog svårt. De stora favoriterna är Kanada och Ryssland. Finland ses nog inte som den största utmanaren till dessa två.

Teemu Selänne och Saku Koivu är två "gubbar" i den finländska truppen. I övrigt har vi kunnat se andra gubbar såsom Serjei Fedorov, Jaromir Jagr, Nicklas Lidström m.fl. blir uttagna till sina respektive länders OS-lag. Naturligtvis är det kul att se att dessa fortfarande håller måttet. Dessa spelare var stora stjärnor när jag började följa med hockey i tonåren. Särskilt Lidström håller hög klass ännu idag. Men man kan också se det som ett svaghetstecken när dessa spelare blir uttagna. Kanada hade i mitt tycke ett alltför åldersdiget lag för 4 år sedan i Turin. Då stod t.ex. Sidney Crosby och knackade på dörren men togs bara ut som reserv. I år är det den nya generationens kanadensare som ska ta laget till framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar