torsdag 31 december 2009

Nyårskaramell med Tomas Ravelli

I ett sådant här inlägg ska man väl egentligen göra någon typ av återblick på året och köra ett klipp med suvärenen Usain Bolt. Men jag går emot strömmen för jag såg Bruce Springsteen på TV igår. Springsteen med sitt suveräna band The E Street Band har gjort låten "Jungleland".

I krönikan för Fotbolls-VM 1994 har någon skärpt person förstått att ta med Clarence Clemons' saxofonsolo ur låten Jungleland. Ett saxofonsolo som enligt Clarence betydde mycket för honom eftersom han var i en jobbig period då. Det är då man drar paralleller till Tomas Ravelli eftersom så många hade tvivlat på honom. Som Albert Svanberg säger i krönikan: "Plötsligt kunde allt vara glömt utom det här."

Jag kommer ihåg denna match väl. Jag satt uppe tillsammans med min pappa hemma i radhuset i Vasa. Tillskillnad från hockeyn har jag alltid kunnat hålla på Sverige i fotboll. Den varma och härliga sommaren 1994 gjorde sitt också.

Rumänen Belodedici stegar fram mot straffpunkten. Ravelli går åt rätt håll och räddar. Det är episkt på något sätt. Plötsligt var Ravelli kung och när Clemons' solo går igång kan man knappt hålla gråten tillbaka.



Vem har sagt att sport och musik inte hör ihop?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar