söndag 31 januari 2010

Den bästa tennisspelaren någonsin


Inatt tog han sin 16:e Grand Slam-titel när han vann finalen i Australian Open över Andy Murray med 6-3, 6-4, 7-6. Jag pratar naturligtvis om suveränen Roger Federer som i stort sätt alla rankar som den bästa tennisspelaren någonsin.

Pete Sampras, Björn Borg, Roy Emerson och Jimmy Connors i alla ära. Men Federer är störst. Hans facit är 16 vinster 6 förluster i Grand Slam-finaler. 6 av sina 16 titlar har han tagit i Wimbledon. Han är också den spelare som har varit rankad nr.1 flest veckor i följd.

Jag kommer ihåg hur han dök upp som en lovande tennisspelare i slutet på 90-talet. Då med svensken Peter Lundgren som tränare. Han har fått vara relativt skadefri och har sedan första Grand Slam-vinsten i Wimbledon 2003 alltid hållit en hög och jämn nivå. Federer spelar med enhandsfattat både på forehanden och på backhanden.

Folk kan tycka att det är tråkigt att Federer har varit så dominant. Jag kan hålla med om det. Men jag tycker ändå att spelare som t.ex. Djokovic, Murray och Davydenko har närmat sig honom de senaste åren. Men naturligtvis har de inte hans jämnhet.

Sen har vi ju naturligtvis den stora rivalen Rafael Nadal. Hade det inte varit för gruskungen Nadals skadeproblem det senaste året så tror jag inte att Federer hade varit uppe i 16 Grand Slam-titlar just nu. En frisk Nadal i Franska Öppna är nästan omöjlig att slå. Federer försökte flera gånger, men lyckades först vinna i Paris förra året när han vann över Nadals baneman Söderling i finalen. 2008 lyckades däremot Nadal sno åt sig en titel i Wimbledon som räknas till Federers domäner.

Vore det inte för Nadals skadeproblem 2009 så är jag inte helt säker på om Federer någonsin hade lyckats ta en seger i Franska Öppna. Så dominant har Nadal varit där. För tennisens skull får vi hoppas på att Nadal kan komma tillbaka i gammal god form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar