söndag 3 januari 2010

Tysk-Österrikiska backhopparveckan

Jag saknade nyårsbackhoppningen från Garmisch Partenkirchen igår. Visserligen kan man följa den Tysk-Österrikiska backhopparveckan via Eurosport. Men jag har inte den kanalen.

Annat var det när SVT alltid sände nyårsbackhoppningen. Det var en fin tradition. Direkt efter nyårskonserten i Wien, tog Sven "Plex" Pettersson över rodret och kommenterade med trygghet i rösten, när backhopparna begav sig ner över stupet i Garmisch Partenkirchen.

Nej, det svenska intresset för backhoppning har svalnat rejält sedan Jan Boklövs och bröderna Tällbergs dagar. Ändå var det just svensken Janne Boklöv som blev den stora förnyaren i sporten när han införde den såkallade V-stilen. Det kan vi titta på i dessa klipp:





Efter det har vi sett otaliga backhopparstjärnor avlösa varandra, alla använder V-stilen, eller Boklövstilen som man också kan benämna den. Jag talar om stjärnor såsom Toni Nieminen, Andreas Goldberger, Kazuyoshi Funaki, Espen Bredesen, Primož Peterka, Sven Hannawald, Janne Ahonen, Adam Małysz, Wolfgang Loitzl m.fl. Listan kan göras mycket lång. För att inte nämna backhoppare såsom Jens Weissflog och Ari-Pekka Nikkola, som nådde framgångar med såväl V-stil som klassisk stil.

Det ska sägas att jag nuförtiden inte följer med backhoppningen i så stor utsträckning. Antagligen har det att göra med att jag bor i Sverige och inte matas med denna sport på samma sätt som när jag bodde i Finland.

Sedan tycker jag det är något vackert med hoppbackar. Kika gärna på denna länk för att hitta bilder på olika hoppbackar runt om i världen. Där finns bilder på sådana som är i bruk ännu i denna dag, men även flertalet bilder på hoppbackar som har förfallit. Där tidens gång har haft sin påverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar