måndag 4 januari 2010

Förlust för småkronorna

Det blir ingen final för småkronorna i JVM denna gång. Två år på raken har man spelat final mot Kanada. Om man har haft bra lag de senaste två åren, så har man kanske haft ett ännu bättre lag i år. Men efter förlust mot jänkarna får man nöja sig med bronsmatch. Kanske låg det i luften? Man hade spelat glimrande ishockey turneringen igenom. Men ett amerikanskt lag i JVM är nästan aldrig att leka med och Sverige har en historia av att inte nå ända fram i JVM-sammanhang.

Jag har alltid sett Sverige som ett gäng vinnarskallar inom hockeyvärlden. På seniornivå har man flertalet framgånger med bl.a. OS-guld för 4 år sedan. Visst, man har haft sina nederlag också, men på det stora hela har man tagit många fina skalper. Beträffande JVM har man dock bara ett guld trots flertalet finaler. Inte ens när det begav sig för Foppa & Co lyckades man ta hem mästerskapet.

Sveriges enda vinst härrör från 1981 med bl.a. tvillingarna Sundström, Peter Andersson och Jan Erixon i laget. I det laget fanns också en viss Jens Öhling med. Jag ska på samma gång ta och pusha för Lars Nylins artiklar om olika elitserielegendarer. Denna gång uppmärksammas just djurgårdslegenden Jens Öhling.

Sen vill jag bara säga till supportrar därute att inte vara alltför hårda med David Rundblad. Jag såg inte matchen mot USA och han lär ha gjort en riktigt dålig match. Men varför ta och stjälpa denna unga Lyckselegrabb? Nej, alla facebookgrupper och andra forum för detta sågande kan dra åt skogen tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar