torsdag 22 april 2010

Björklövens saga är all


Umeå ligger mitt mellan två städer där hockey är religion. Skellefteå har sitt AIK och Örnsköldsvik sitt MoDo. Hockeyn i Umeå har alltid varit stor. Men i Umeå har funnits så mycket annat och i dagens läge hittar man även flera som håller på ett annat lag än "Löven". Det betyder att när man har intervjuat gemene man på stan idag, så är det en hel del som inte bryr sig om lövens konkurs.

En bekant till mig från Nordmaling(ligger mitt mellan Umeå och Ö-vik) berättade att efter SM-guldet 1987 höll alla i hans klass på Björklöven, förutom en stackare som höll på MoDo. I dag är nog scenariot tvärtom i Nordmaling och jag antar att i motsvarigheten i norr, Robertsfors, där börjar nog ungdomen hålla på Skellefteå framom Björklöven.

Jag nämnde SM-guldet 1987. Ett lag som måste vara ett av elitseriens bästa guldlag någonsin. Eller vad sägs om namnen: "Virus" Lindberg(tränare), Göte Wälitalo, L-G Pettersson, Matti Pauna, Peter Sundström, Ulf Dahlén, Calle Johansson, Mikael Andersson, Mikael Hjälm, Lars Karlsson, Peter Andersson, Tore Ökvist, "Bullen" Hägglund m.fl.

Jag har inte varit med på Björklöven-resan särskilt länge. Men idag är man en knäckt man. För mig har matcherna på Umeå Arena varit det största nöjet i stan och jag lider nu med de supportrar som har varit med länge och har följt laget i vått och torrt.

Att föreningen har missköts i en lång tid är det ingen frågan om. Men man gjorde ett uppryck för ett par år sedan och var påväg mot rätt håll. Sedan hände något och jag pratar inte om de sportsliga misslyckandena, utan att man helt enkelt inte har skött ekonomin på ett bra sätt. Jag kommer inte att peka ut någon som syndabock här. Jag vet heller inte vem eller vilka som är syndabockar. Vad som har hänt bakom kulisserna är bara något vi kan spekulera i förtillfället. Men det vore viktigt för många av oss supportrar att få klara svar. Men diplomatisk som jag alltid är, så vill jag inte peka ut någon särskild, utan jag tror helt enkelt att det har gjorts fel hos många inblandade aktörer. Alltifrån de som var inblandade längre tillbaka fram tills dagens styrelse. Oavsett så blir allting så fruktansvärt infekterat och då blir jag less. Det går oftast inte att ändra på saker i sådana lägen. Folk vill inte erkänna fel. Det behövs mera ödmjukhet och självrannsakan i denna värld.

Rubriksättningen är att "Björklövens saga är all". Riktigt så drastiskt behöver det inte vara. Nu kan man börja om i en lägre division och bygga en organisation med nytt blod. Mången supporter kommer nog att vara med på den resan också. I skrivande stund försöker min landsman Johan Björk göra ett sista försök att rädda klubben. Men denna gång tror jag inte klubben går att rädda. Tack "gamla" Björklöven för dessa år. Nu blickar vi framåt med "nya löven".

Här följer mitt bästa minnne med Björklöven under åren jag har varit med. Klippet är från säsongen 06/07 när man endast var 19 sekunder från sommarlov! Men man kvitterade och vann sedan matchen mot Växjö. Det var extas på läktaren. Den säsongen lyckades Björklöven sluta på fjärde plats i kvalserien. Sport kan va underbart ibland!



Säga vad man vill. Björklöven har varit och kommer alltid att vara det idrottslag i Umeå som berör mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar