tisdag 27 april 2010

Frågesport om Rolland Garros

2009 French Open - Day Fifteen

Jag vet inte om det bara är jag som ibland föreställer mig som en medverkande i en frågesporttävling. Alla har vi ju våra egenheter.

Äntligen har vi ju vår, även här i de norra delarna av landet. På något sätt kom jag att tänka på mina barndomsvårar och med dem förknippar jag olika saker, mest sport då faktiskt. En sak är naturligtvis det varje år återkommande hockey-VM som jag som liten tyckte var en alldeles utomordentligt bra turnering. För varje år som går känner man sig inte lika peppad för den turneringen. Särskilt inte i år eftersom vi har haft ett OS. Hockey-VM borde i alla fall förbjudas när vinter-OS har anordnats samma år.

Vad jag också förknippar med vår är faktiskt franska öppna(Rolland Garros) i tennis. Nu kanske det borde räknas till sommar, men jag förknippar turneringen med vår eftersom den alltid drog igång under de sista dagarna av vårterminen. Som vanligt var det härliga tider!

Plötsligt fick jag alltså för mig att jag var med i en frågesporttävling om Franska Öppna. För att vinna(priset okänt) skulle jag nämna 10 herrspelare som har vunnit franska öppna fler än en gång.

Dessa kom jag fram till: Björn Borg, Jim Courier, Mats Wilander, Rafael Nadal, Gustavo Kuerten, Jimmy Connors, Roy Emerson, Sergi Bruguera och Gottfried von Cramm.

Ungefär hit kände jag mig tämligen säker. Men ändå inte helt säker. Nu gällde det att plocka en 10:e herrspelare. Jag valde mellan följande alternativ: Carlos Moya, John McEnroe, Guillermo Vilas, Illie Nastase, Andre Agassi, Mario Santana eller Juan Carlos Ferrero. Snacka om beslutsångest! Hursomhelst valde jag Vilas. Hur McEnroe var på grus kunde jag inte erinra mig. Men jag hoppades att han var usel.

Fick jag godkänt? Svar: Nej! Jimmy Connors va fel och jag borde ha tagit Manuel Santana av mina alternativ. Vilas vann bara en gång. Förövrigt vann aldrig McEnroe på gruset i Paris heller.

Varför kom jag inte på Ivan Lendl?! Jag kunde även ha svarat Jan Kodeš, Rod Laver samt ett par fransmän.

Nära skjuter ingen hare. Men jag är ändå hyfsat nöjd med min insats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar