fredag 2 april 2010

En boxares öde

En av Sveriges främsta boxare någonsin Anders "Lillen" Eklund har avlidit vid 52års ålder. Han blev europamästare två gånger på 80-talet.

För det första är jag ingen expert på boxning och jag var för ung när "Lillen" vann sina titlar. Men av det jag läser får jag uppfattningen av att han var en väldigt duktig boxare, mycket snäll som person men också hånad av vissa under och efter sin karriär. Det får mig att undra varför man just i Sverige hånar somliga av sina idrottshjältar?

"Lillens" död får mig också att fundera över en boxares öde. I många fall har man kanske haft en tuff uppväxt och man har fått ut sina aggregationer i ringen. Men när karriären är över, vad ska man göra då? Många boxares liv har fått tragiska slut. Eddie Machen tog sitt liv och Sonny Listons död anses av ännu av somliga vara ouppklarad. Dog han av en överdos eller blev han mördad?

Detta får mig också att tänka på alla dessa porträtt i filmernas värld över boxare. I den svenska filmen "Knockout" för huvudkaraktären Anders "Plutten" Jonsson naturligtvis tankarna till "Lillen" Eklund. Manusförfattaren Peter Birro lär också ha sett "Lillen" spela bluegrass i Gällivare en gång inför en alltför ointresserad publik. Den bilden hade han med sig när han och Agneta Fagerström-Olsson gjorde filmen.

"Knockout" lär även vara inspirerad av ett av mina favorit porträtt av en boxare. Vi pratar om John Hustons "Fat City" från 1972, där Stacy Keach i huvudrollen porträtterar den avdankade och alkoholiserade boxaren Tully. Tully lever ett meningslöst liv i fattigdom, men han försöker göra revansch i livet genom en comeback i ringen. Det är väl något som boxaren ofta drömmer om. Att få göra comeback och bli en "champ" igen.

Till soundtracket bidrar ingen mindre än Kris Kritstoferson med en underbar version av "Help me make it trough the night". Här är introt till filmen med låten i bakgrunden:



Kanske en boxare bara behöver få lite värme. Som Kristofferson sjunger: "Come and lay down by my side till the early morning light.
All I'm takin' is your time. Help me make it through the night
."

R.I.P Anders "Lillen" Eklund 1957-2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar