torsdag 17 juni 2010

Bollen är rund


Världens största fotbollsfest är utom tvivel fotbolls-VM. Sverige är inte med, men det är ändå många runt om i landet som tittar. Själv har jag de senaste åren tappat lite intresse för fotbollen på samma gång som intresset för ishockey har ökat. Men nu när det är fotbolls-VM så ser jag så mycket jag bara kan.

Naturligtvis kan man aldrig undvika att det blir olika "snackisar" runt VM-turneringar. Man kan heller inte undvika oika negativa rapporteringar. Nu har det kanske inte varit så mycket av den sorten eftersom mästerskapet hittils inte har förknippats med fotbollsvåld.

Men de olika snackisarna känner vi ju till. Den största är kanske "vuvuzelan". Jag kan säga helt ärligt att den har inte stört mig ett dugg i TV-rutan. Men jag har förstått att många tittare inte uppskattar den och på arenorna kan jag tänka mig att den inte är alltför angenäm. Vi har fått indikationer på att spelarna inte hör varandra ibland.

Vad som också har varit en snackis är faktiskt själva fotbollen. Detta gör mig ytterst besviken. Varför ska man ta fram någon märklig boll till det största vi har, nämligen VM. Nej, spela med någon sorts standardiserad FIFA-boll. Själva fotbollen är inget man ens ska behöva ha åsikter om. Allt handlar ju om den trots allt!

Nu tycks det inte ha blivit särskilt många mål så här i inledningen heller. Vilket jag har förstått är meningen med den nya bollen. Den nya oberäkneliga bollen öppnar också upp för kommentarer såsom Morten Olsens om Danmarks självmål. Han sa något i stil med: "Det är sådant som händer, man vet aldrig med den här bollen."

Så snälla FIFA, till nästa VM kan ni väl ta fram en helt vanlig fotboll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar