måndag 21 juni 2010

Ett mål gör ingen karriär

Jag vill inte på något sätt ta ifrån Linus Hallenius det mål han gjorde i superettan igår. Men det målet betyder inte automatiskt att han är Sveriges nästa stjärna på fotbollshimmelen.

För ett par år sedan gjorde Andrés Vasquez ett drömmål i IFK Göteborgs tröja. Men i övrigt var säsongen inget glädjeämne för Vasquez som mestadels var bänkad under Göteborgs guldsäsong. Hela världen kunde dock se Vasques drömmål på youtube och han fick många ögon på sig. Peru ville ha med honom i landslaget och trots en ganska svag säsong i Göteborg blev det proffskontrakt med FC Zürich. Tiden i Zürich har inte varit någon dans på rosor för Vasquez.

Fotbollstalanger finns det gott om i detta avlånga land. Vi har under åren läst om fotbollsjuniorer som har fått ungdomskontrakt med storklubbar ute i europa. Men sen hör vi inte av dem mera. Det är inte många som lyckas. Jag tror att flera skulle göra gott i att välja den längre vägen via allsvenskan för att bli utlandsproffs.

Nu lär Hallenius ha haft en bra säsong i övrigt. Som jag skrev tidigare så önskar jag inte på något sätt att han hade haft drömmålet ogjort. Men nu har han ögonen på sig och det innebär förmodligen en viss press. Jag hoppas att han lägger ner hårt jobb och att han gör dom rätta valen i sin fortsatta karriär.

Här följer de två drömmålen jag pratar om:

Hallenius



Vasquez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar