onsdag 23 juni 2010

"Les blues" dör aldrig


Jag fick en dålig magkänsla angående Raymond Domenech när jag för första gången såg honom figurera i medierna. Detta var under fotbolls-VM 2006. Vad exakt jag inte gillade med honom kommer jag inte ihåg. I varje fall förde Domenech den gången Frankrike ända fram till ett VM-silver. Detta var naturligtvis en framgång med tanke på den svaga turnering man gjorde i VM fyra år innan.

Men i stort sätt har han under hela sin tid som tränare i det franska landslaget uppfattats kontroversiell. Detta är något som sliter på ALLA inblandade.

Frankrike gjorde ett uselt EM för två år sedan. Att inte det franska förbundet förstod redan då att man borde plocka bort denna man. Med hjälp av Henrys hand tog man sig med nöd och näppe till VM. Här har vi resultatet. Frankrikes landslag är ett fullständigt kaos.

Laurent Blanc har ett svårt jobb framför sig. Nu gäller det först att få ihop laget av de spillror som kommer att finnas kvar efter denna turnering. Sen gäller det att få dem slagkraftiga igen.

Efter Frankrikes succéer i VM-98 och EM-2000 stod en hel fotbollsvärld och beundrade fransmännens fotbollsakademier osv. Nu är det ingen som håller Frankrike som ett land där de stora stjärnorna frodas.

Domenech har då rätt i en sak. "Les blues dör aldrig", som han lär ha sagt. Men frågan är när man kommer igen? För när man hör "Marseljäsen" numera så är det inte direkt så att man känner att nu följer god fotbollsunderhållning.

Domenech vägrade också skaka hand med Carlos Alberto Parreira efter matchen mot Syd Afrika. Vad allt det handlade om vet jag inte. Jag bryr mig inte. Domenechs saga i landslaget är all. Frågan är om något lag vågar ta i honom efter det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar