onsdag 8 juni 2011

Utklassning a'la 1990 samt kuriosa

Ingen trodde nog på ett liknande nederlag som när Finland utklassades med 6-0 i en träningsmatch mot Sverige inför VM 1990. Nu hände det dessutom i en tävlingsmatch. Nejdu, Mixu Paatelainen, du har mycket kvar innan du får fason på detta finländska landslag. Ett landslag som för närvarande inte kan mäta sig med det lag som Richard Möller Nielsen så framgångsrikt tränade i kvalet till VM-98 eller det lag som Roy Hodgson tog skalper med i EM-kvalet för ett par år sedan.

Det var en konstig känsla, men jag höll inte särskilt hårt på Finland igår. 5-0 tycker jag var pinsamt, men samtidigt vill jag ha Sverige med till EM. Jag gladdes med dem igår.

Här är förvrigt ett klipp inför Sveriges VM-äventyr 1990 i Italien. Man kan se bilder från när de genrepar mot Finland. Anders Limpar och Tomas Brolin storspelar.



Såg i en intervju inför matchen att Ola Toivonen var den enda spelare med finländskt påbrå i det svenska landslaget. Han hade inga som helst känslor för Finland och han kan ingen finska heller. Hans pappa Yrjö kom förövrigt till Sverige i barndomsåren. Yrjö Toivonen har bl.a. varit tränare i Degerfors, Olas moderklubb.

Plötsligt slog det mig att jag ville "brainstorma" fram lite kuriosa om det svenska landslaget. Jag började klura på vilka som har spelat i det svenska landslaget(a- och u21-landslaget) och har finländskt påbrå.

Så här ser min lista ut:

Sulo Vaattovaara
Fredrik Stoor
Teddy Lucic
Rami Shaaban
Ola Toivonen
Jonas Wirmola
Haris Laitinen
Kaj Eskelinen

Nu är jag faktiskt inte helt hundra på utifall alla dessa har representerat Sverige på a- eller u21-landslagsnivå. Så det är lite utav en chansning på somliga namn.

Komplettera gärna listan om ni kan komma på fler spelare med finländskt påbrå som har lirat i det svenska landslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar