måndag 22 februari 2010

Sverige-Finland ett sömnpiller

Jag tänkte skriva några rader om Sverige-Finland från tidigare imorse.

Sverige va klart det bättre laget. Man var vassare på precis allting. Sverige är definitivt en utmanare till OS-guldet.

Finland tog sig trots förlusten direkt vidare till kvartsfinal som bästa tvåa. Finland är också på den bättre halvan. Med andra ord, man slipper möta Ryssland/Kanada i en ev. semifinal. Däremot tror jag inte Finland la sig idag. Jag tror helt enkelt man var så här dåliga. Respass mot Tjeckien i kvartsfinalen skulle inte förvåna mig.

Om någon ev. kritiserar Finland för att ha spelat medvetet dåligt imorse för att undvika att vinna gruppen så kan jag säga att Sverige gjorde något liknande för 4 år sedan när man la sig mot Slovakien och fick möta Schweiz i kvartsfinalen. Skillnaden är dock att Sverige hade ett lag för att ta sig hela vägen fram till OS-guld efter Schweiz-vinsten. Det betvivlar jag att Finland har i år. Pensionärernas sista show kan bli en stor besvikelse och vilka ska ta över sen!?

Jag hade förväntat mig att Finlands power play inte skulle ha samma effektivitet som tidigare. Jag har sett samma mönster tidigare. Finland kan inleda VM-turneringarna mot ett sopgäng och göra flera PP-mål. Sen när det väl gäller mot bättre nationer då är Finlands PP tillbaka på en medioker nivå. Skärpning!

Pitkänens grej på Hörnqvist va ful. Det är inte frågan om det. Nu väntar åtminstone en matchs avstängning. Detta betyder också att Janne Niskala kommer att få mer speltid i spel 5 mot 5. Oroväckande.

En tråkig match ska sägas. När Sverige får matchen dit man vill så är det sällan underhållande, men ack så effektivt. Sen tycker jag att matcher mellan Sverige och Finland nuförtiden tenderar att sakna den där riktiga glöden. Det återstår att se om lagen möts igen i OS. Isåfall tror jag inte vi får samma matchbild som vi fick imorse.

2 kommentarer:

  1. När sverige förlorade mot slovakien för 4 år sedan var det liv i luckan, sverige la sig för bättre lottning sa finnarna, nu är det väldigt tyst...

    SvaraRadera
  2. Hehe. Exakt. Man kritiserade Bengan ett tag under turneringen. Men efter OS-guldet så var det ingen som sade någonting. Som jag har förstått det så hade Finland ändå undvikit Kanada/Ryssland-halvan även de hade vunnit gruppen. Så fanns ingen orsak att lägga sig ens. Det nya systemet är inte lätt att fatta.

    SvaraRadera